Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym
Zaburzenia hiperkinetyczne
Grupa zaburzeń charakteryzujących się wczesnym początkiem (zazwyczaj w okresie pierwszych pięciu lat życia), brakiem wytrwałości w realizacji zadań wymagających zaangażowania poznawczego, tendencją do przechodzenia od jednej aktywności do drugiej bez ukończenia żadnej z nich oraz zdezorganizowaną, słabo kontrolowaną, nadmierną aktywnością. Mogą występować inne nieprawidłowości. Dzieci z zaburzeniami hiperkinetycznymi są często lekkomyślne i impulsywne, skłonne do wypadków. Popadają w kłopoty z dyscypliną raczej z powodu bezmyślnego łamania zasad, niż z powodu przemyślanego nieposłuszeństwa. Ich stosunki z dorosłymi są często pozbawione dystansu, brak im normalnej ostrożności i rezerwy. Są niepopularne wśród innych dzieci i mogą być izolowane. Często pojawia się osłabienie funkcji poznawczych i specyficzne opóźnienia zarówno w rozwoju ruchów, jak i mowy. Wtórne komplikacje obejmują zachowania aspołeczne oraz niską ocenę własnej wartości.
Zaburzenie aktywności i uwagi
Obejmuje:
- Deficyt uwagi: zaburzenie z deficytem uwagi
- Deficyt uwagi: zaburzenie z deficytem uwagi i nadmierną aktywnością
- Deficyt uwagi: zespół z nadmierną aktywnością (zespół nadpobudliwości ruchowej)
Hiperkinetyczne zaburzenie zachowania
Obejmuje:
- ADHD [zaburzenie hiperkinetyczne z towarzyszącymi zaburzeniami zachowania